Kokt Saft

Detta recept är till alla sorters bär, det är bara att variera vatten och sockermängden :)

Grundrecept Kokt Saft

ca 1 liter färdig saft

2 liter (ca 1kg) bär
3-4 dl vatten
5-6 dl socker per liter avrunnen saft
1 rågat kryddmått bensoat (jag använder atamon och gör efter deras beskrivning. Sköljer även flaskorna med atamon)

Rensa och skölj bären.
Koka upp vattnet i en stor gryta. Ta minsta vattenmängden till saftrika bär.
Lägg i bären och koka dem under lock ca 10 min. Kläm bären då och då mot grytans kant, (jag använde potatisstampen) så att de krossas.
Häll upp massan i silduk. Låt saften självrinna i 30 min.
Mät saften och låt den koka upp. Tillsätt sockret och låt saften koka upp på nytt. Skumma väl!
Ta grytan från värmen. Rör ut bensoatet i lite av den varma saften. Blanda den med den övriga saften.
Häll upp på väl rengjorde varma flaskor. Fyll dem ända upp och tillslut dem genast.



Jag använde tomma pet-flaskor men då gäller det att vara snabb då de drar ihop sig när den varma saften kommer i.

Kommentarer
Postat av: Fnulan

Jisses visste inte att man kan göra saft själv ;)

2011-07-25 @ 22:48:37
URL: http://fnulan.se
Postat av: Sophie - VI 3 MOT VÄRLDEN!

Tack för tipset :D Jag har aldrig kokat saft, bara sylt. Tycker det verkar lite krångligt, men det skulle vara kul att ge sig på det. Men då har jag TRE frågor som du kanske kan svara på ;) Du e ju saftexperten av oss två!



1. Jag har ingen silduk. Kan man ta något annat?

2. Vad är bensoat?

3. Hur gör man när man skummar? Varför?

2011-07-30 @ 21:02:53
URL: http://vi3motvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0